torsdag 8 september 2011

LCHF Pajdeg

Sambon har lite problem med det "äggiga" mer omelett liknande när man gör matpajer eller när man bara gör med mandelmjöl så blir det lite mer "kaksmak" och det kanske inte riktigt passar i mat.
Han vill gärna ha den där pajdegen som är lite frasig i kanten och har mer konsistans än de flesta recept man provat sig fram med.
Men igår så testade jag faktiskt en ny variant och den fick godkänt av sambon, jo jag vet han är lite kinkig på både det ena och det andra och mat ska ju vara gott så jag förstår honom.

Pajdeg!
125 g smör
1 dl mandelmjöl
2 dl pofiber
1 ägg
Salt


Finfördela smöret och blanda det med mandelmjölet och pofibern, blanda med ägget och salta.
Tryck ut degen i en pajform och förgrädda den i 225 grader i ca 10 min. Sen är det bara att fylla skalet med vad man kan tänka sig.

Min fyllning igår var lite taco inspirerat men ändå inte en tacopaj utan en blandning av köttfärspaj och tacopaj, väldigt matig och god.

1 lök (jag river alltid min lök)
1 vitlöksklyfta (Jag väljer bort den och använder vitlökspulver "sambon kinkar")
1 pkt bacon ca 140g
400 g köttfärs
1 liten burk tacosås
1 burk creme fraiche
Riven ost


Stek baconet i små bitar, stek färsen och vänd ner löken alldeles innan färsen är klar. Blanda sedan med baconet och krydda med salt, peppar, vitlökspulver eller pressa ner en vitlöksklyfta. Fyll pajskalet med färsfyllningen. Blanda tacosås och creme fraiche, bred den över färsen och strö över riven ost.
Smaklig spis!

2 kommentarer:

  1. Hej! Testade att göra din pajdeg idag och det blev kanon så tack för ett riktigt höjdarrecept! :)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera